سایر مطالبکولر گازی

ده علت میخواهی توقف تاکید در مورد کولر گازی

کولر گازی در فریزرهای پرقدرت از بادبزن برای خنککردن کمپرسور و کندانسور استفاده میشود. برای فریزرهای نگهداری بستنی از مبرد R22 که تا دمای -۴۰ درجه سلسیوس سرما تولید میکنند استفاده میشود. انواع ترمال گریسهای متنوع در بازار شامل خمیر سیلیکون، خمیر سرامیک تا خمیر نقره و انواع مختلف میباشند. مارپیچ، که در اصل متقارن بود، هماکنون در طرحهای مختلف به صورت اشکال حلزونی توسعه یافتهاست. هوا در محفظههای مختلف کمپرسور حبس شده و حجم این محفظهها همزمان با چرخش کاهش مییابد. وقتیکه مارپیچ متحرک برخلاف عقربههای ساعت حرکت میکند، هوا به داخل فرستاده میشود و در یکی از محفظههای هوا حبس و بهطور متغیری به سمت مرکز فشرده میشود. لازم به توضیح است بالاترین سطح تصفیه هوا شستن هواست که در این فرایند کل آلودگی و ذرات معلق از هوا شسته میشود و هوای ۱۰۰٪ پاک و پاکیزه وارد فضای داخل آپارتمان یا فضای مسکونی میشود. چرخ پروانه میتواند دارای طرح باز یا بسته باشد. غالباً کمپرسورهای چند مرحلهای دارای دو پروانه دوار هستند که بر روی هر دو انتهای محور گردان نصب شدهاند که بارهای محوری تولید شده توسط اختلاف فشار را خنثی میکنند. کمپرسورهای محوری بهطور کلی از کمپرسورهای گریز از مرکز کوچکتر هستند و بهطور معمول سرعت آنها ٪ ۲۵ بالاتر است و این کمپرسورها برای میزان جریان حجمی بالا در فشار نسبتاً متوسط مورد استفاده قرار میگیرند.

کولر گازی کمپرسورهای مارپیچ مایع تزریقی میتوانند برای نسبتهای فشار بالا ساخته شوند، زیرا که با یک مرحله تراکم هوا فشاری معادل ۱۳ بار ایجاد مینماید. نقش این مایع خنک کاری و روغن کاری کمپرسور و کاهش نشت برگشتی به قسمت ورودی هوا است. خروجی هوا در مرحله تراکم به وسیله یکی از روتورها مسدود میباشد، در حالیکه ورودی برای مکش هوای تازه در قسمت دیگر محفظه تراکم باز است. در سیستمهای تبخیری مانند کولر آبی و ایرواشرها به علت ماهیت استفاده از ۱۰۰٪ هوای تازه در فرایند سرمایش آدیاباتیک هوای تازه تصفیهشده همیشه وارد فضای داخل آپارتمان میشود. در فضاهای سر بسته به علت عدم تبادل هوای داخل آپارتمان با فضای بیرون و از طرفی آلودهبودن هوای شهرهای بزرگ که باعث شدهاست اکثر پنجرهها بسته باشد، امکان ورود هوای تازه به داخل آپارتمان محدود است. این امر باعث میشود که قسمتهای تشکیل دهنده کمپرسور دارای تعادل شعاعی باشند، میزان نشتی وقتیکه اختلاف فشار در محفظههای هوا کمتر از اختلاف فشار بین ورودی و خروجی باشد، به حداقل میرسد. بهطور مثال اگر سازنده پمپ حرارتی بهطور پیشفرض گرمایش را برای سیستم تهویهای در نظر گرفته باشد، بخش جریانی شیر معکوسکننده وقتی شروع به کار میکند که مصرفکننده نیاز به سرمایش داشته باشد.

از دست ندهید
کسب و کار پر رونق می خواهید؟ از جارو شارژی اجتناب کنید!

تفاوت بین فشار در قسمت ورودی و قسمت خروجی به عنوان اندازهای از کار کمپرسور است. وقتیکه پرهها از مقابل مجرای خروجی میگذرند، هوا تخلیه میشود. هر هواساز مارپیچ دارای نسبت فشار ثابتی است که به طول مارپیچ، فاصله میان دندههای مارپیچ و شکل مجرای تخلیه آن بستگی دارد. کمپرسور حلقه روغنی (Liquid-ring compressor) یکی از انواع کمپرسورهای جابجایی است که دارای نسبت فشار درونی میباشد. قسمت الکتریکی در اغلب یخچالهای خانگی یک الکتروموتور از نوع آسنکرون میباشد که وظیفهٔ به حرکت درآوردن قسمت مکانیکی را به عهده دارد. واحد هواساز کمپرسور از یک حلزونی ثابت در قسمت محفظه و یک موتور که به صورت گریز از مرکز راهاندازی میشود و همچنین یک مارپیچ متحرک، تشکیل شدهاست. واحدهای گازیِ نیروگاه سیکل ترکیبی در فاصله مرداد ۱۳۷۳ تا تیر ۱۳۷۴ راهاندازی شدند و واحدهای بخش بخارِ نیروگاه سیکل ترکیبی در فاصله خرداد تا بهمن ۱۳۸۰ به شبکه سراسری متصل شدند. موتورهای زیر ۳/۴ اسب بخار معمولاً خازن راهانداز ندارند و موتورهای پرقدرتتر معمولاً خازنی با ظرفیت ۱۳۰ تا ۱۴۰ میکروفاراد و ۱۱۰ ولت استفاده میکنند. سازمان استاندار ایران طبق جدول زیر وسایل برقی را رتبهبندی میکند. برای محاسبه ضریب عملکرد از فرمول زیر استفاده میشود و عدد ۳٫۴۱۲ عدد ثابت است برای تبدیل BTU/h به وات و هم واحد کردن صورت و مخرج کسر است.

ضریب عملکرد (به انگلیسی: Coefficient of performance) به اختصار COP ضریب بازدهی و عملکرد دستگاه میباشد. کُمپرِسور یا متراکمکننده (به انگلیسی: Compressor) یک دستگاه مکانیکی است که با کاهش حجم گازها، فشار آنها را افزایش میدهد. یک کمپرسور جابجایی (Displacement compressor) دارای این خصوصیت است که حجم معینی از گاز یا هوا را محصور میکند و سپس با کاهش دادن منطقه حجم محصور شده، فشار را افزایش میدهد. این شکل جدید روتور بهطور چشمگیری منجر به افزایش راندمان شد، این افزایش کارایی به علت کاهش نشت در دستگاه بود. همانطور که در بالا نیز اشاره شد COP یا همان ضریب عملکرد به نسبت مقدار گرمای گرفته شده از یک فضای مشخص به مقدار انرژی ورودی توسط یک دستگاه سرمایشی گفته می شود و بنابرین هر دستگاهی که بتواند با مقدار مشخصی از انرژی ورودی ، گرمای بیشتری از فضای اتاق را گرفته و به بیرون منتقل کند راندمان بالاتری دارد.

از دست ندهید
چگونه با استفاده از این نکات با هر چالش چای ساز به راحتی کنار بیاییم

این عدد شاخصی جهت تعیین میزان بهینه بودن مصرف انرژی یخچال، کولر گازی و بهطور کلی وسایل سرمایشی است. این شیر این امکان را به وجود میآورد که با داشتن یک سیستم تهویه، در زمان مقتضی از آن به عنوان سیستم سرمایشی یا گرمایشی استفاده شود. ترموستات نیز کار قطع و وصل شدن جریان برق (متعادل نگه داشتن دمای یخچال) به کمپرسور را انجام میدهد. دور روتر هم شکل، متقارن معمولی، که برخلاف جهت یکدیگر در محفظه دارای انتهای مسطح میچرخند، در محفظه استوانهای کار میکنند. این کمپرسور معمولاً دارای دو محفظه تراکم متقارن رو به روی هم است تا بدین ترتیب از اعمال نیروهای شعاعی بر روی یاتاقانها ممانعت به عمل آید. معمولاً گاز پرفشار خروجی از کمپرسورها را از یک سامانه خنککننده عبور میدهند تا دمای گاز کاهش یابد. دمای بخار خروجی بویلر ۵۴۰ درجه سانتیگراد با ظرفیت تولید بخار ۸۴۰ تن در ساعت است. در این قسمت دریچه خروجی و سوپاپ یکطرفهای تعبیه شدهاست. قسمت ورودی هوا در بالای محفظه تعبیه شدهاست.

کارکرد بادگیرها به این ترتیب میباشد که هوای جاری بیرون از خانه را به داخل خود میکشد و با تشتهای آبی که درونش تعبیه شده، هوا را خنک و سبک کرده و به داخل خانه هدایت میکند. معمولاً یک استوانه متعادلکنندهای در کمپرسور تعبیه میشود، تا نیروی فشار محوری را متعادل سازد. حلزونیها با اختلاف فاز ۱۸۰ درجه نصب میشود تا محفظه هوایی با حجمهای متغیری را تشکیل دهند. توربین گاز ۳ مرحلهای همراه با ۱۴ اتاق احتراق با نازل سوخت است. یخچال دستگاهی است که از یک وسیله سردکننده به همراه یک عایق حرارتی و سازوکاری برای انتقال گرما از داخل این محفظه به بیرون تشکیل میشود. کمپرسورهای کوچکتر غالباً دارای یک کارتل روغن به همراه آببندی جهت افزایش عمر یاتاقانها هست. با توجه به مصرف زیاد جریان الکتریکی در هنگام استارت موتورهای الکتریکی، مصرف برق مقدار قابل چشمگیری خواهد بود و با افزایش تعداد دفعات روشن و خاموش شدن موتور این میزان افزایش خواهد یافت. ابتدا نیروگاه شامل ۴ واحد ۲۵۰ مگاواتی بود که اولین واحد آن در آبان ۱۳۷۱ به بهرهبرداری رسید و ۳ واحد دیگر هر کدام به فاصله ۶ ماه در مدار قرار گرفتند. در اواخر دههٔ ۱۹۶۰ کمپرسور مارپیچی روغنکاری نشونده سرعت بالائی بهوجود آمد که دارای شکل مارپیچ نامتقارنی بود.

از دست ندهید
آیا سرویس قابلمه قیمت [$] برای شماست؟

این کمپرسور یکی از انواع کمپرسورهای جابجایی مارپیچی روغنکاری نشوندهاست، به عنوان مثال این کمپرسور با کاهش همواره حجم معینی از هوا آن را فشرده میسازد. از آنجاییکه روتورها نه با یکدیگر و نه با محفظه تراکم کمپرسور تماس پیدا میکنند بنابراین در محفظه تراکم نیازی به روغن کاری نیست در نتیجه هوای فشرده شده کاملاً عاری از روغن است. فرایند فشردهسازی از سه مرحله مکش، تراکم و رانش تشکیل میشود. توربین ساخت شرکت MHI ژاپن است که از گونه واکنشی، فشار ثابت، سه مرحلهای و دارای سامانه بایپس است. ژنراتور ساخت شرکت MHI ژاپن است که با ظرفیت ۳۱۲٫۵ مگاولتآمپر با ولتاژ ۱۹ کیلوولت با سیستم خنککن هیدروژن است. ژنراتور واحد بخار ساخت زیمنس است که با ظرفیت ۱۲۵ مگاولتآمپر با ولتاژ ۱۰٫۵ کیلوولت با سیستم خنککن هوا است. توربین بخار ساخت زیمنس است که از نوع عکسالعملی، دو مرحلهای و دارای سیستم بایپس است. به همین دلیل است که کمپرسورهای مارپیچی روغنکاری نشونده را غالباً به صورت چندین مرحلهای میسازند. در نتیجه برای فشارهای بالاتر چندین مرحله دیگر مورد نیاز است. این کمپرسور برای جبران فشارهایی که در طول خطوط لولههای طویل افت کردهاست مورد استفاده قرار میگیرد یا در مواردی که به فشارهای بالاتری در فرایند نیاز است، استفاده میشود.

آببندهای مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند و پیشرفتهترین آنها را میتوان در کمپرسورهای پر سرعت که تأمینکننده فشارهای بالا میباشند، یافت. با این وجود، اتلاف از طریق اصطکاک گرانروی مایع بین محفظه و تیغهها بالا است. گازهای قدیمی مثل R12,R22,R134 همگی از یک نوع مولکول هستند؛ ولی گازهای جدید مثل R600,R410,R436,R407 همگی از چند نوع گاز تشکیل شدهاند و موقع شارژ گاز باید به صورت مایع شارژ شوند تا میزان ورودی به یخچال فریزر یا کولر گازی متعادل باشد. در کمپرسورهای مارپیچی خشک از یک چرخ دنده بیرونی استفاده میشود تا روتورهای چرخشی را که در جهت عکس یکدیگر حرکت مینمایند، هماهنگ کند. کمپرسورهای فرایندی عموماً در مراحل استخراج نفت و گاز از چاه برای افزایش فشار آنها جهت تزریق به چاههای نفت یا خطوط لوله و نیز برای پالایشگاهها کاربرد دارد. جهت اطمینان از کیفیت هوای فشرده، به ویژه در صنایع حساسی که وجود روغن در آن یک امر بسیار تأثیرگذار میباشد، فیلترهای جذبی Activated Carbon یک راه حل بسیار ویژه و کاملاً اقتصادی را پیشنهاد میدهد. به منظور جلوگیری از این اتفاق، جدا کردن روغن از هوای فشرده ضروریست اما این امر به معنای جداسازی کامل و عدم وجود روغن در هوای فشرده نمیباشد. این فیلترها به دو صورت کارتریجی و مخزنی میباشد و با استفاده از این فیلترها حداکثر روغن موجود در هوای فشرده به 0.003mg/m³ رسیده که به معنی کلاس صفر روغن میباشد و قابلیت نصب نشانگر روغن را دارد.

از دست ندهید
مزایای انواع مختلف جارو شارژی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا