سایر مطالب

راه های آسان برای تبدیل کولر گازی به موفقیت

کولر گازی زمانی که این گاز میخواهد از داخل کمپرسور خارج شود، با عبور از یک سیستم خنککننده دمای گاز کاهش میباید. یک سر اواپراتور به سر لوله موئی و سر دیگر اواپراتور به ساکشن موتور متصل میباشد و زمانی که ساکشن اتفاق میافتد باعث میشود که سطح فشار داخل اواپراتور پایین بیاید و مبرد به جوشش در بیاید واز حالت مایع آرام آرام به گاز تبدیل شود و این تبخیر باعث ایجاد سرما و برودت میشود. ولی توحه کنید از ان جایی که بخشی از ان در بیرون نصب می گردد خیلی نمای جالبی ندارد و زیبا نیست. پنل داخلی آنها در داخل قرار میگیرد باید توجه داشت که پنل داخلی را نمیتوان مانند کولر گازی پرتابل حمل و جابجا کرد و پنل خارجی باید در فضای بیرون نصب گردد. این مدل یخچالها ۴۰ سال زودتر از مدلهای خانگی وارد بازار شده و مورد استفاده قرار گرفتند. یخچالهای کاربردی برای خانه در سال ۱۹۱۵ معرفی شدند و در دههٔ ۱۹۳۰با کاهش قیمتها و بالا رفتن امنیت یخچالها این محصولات با استقبال زیادی در ایالات متحده آمریکا برای استفاده در خانه مواجه شدند. روش کار یخ زن یا جا یخی که به آن فریزر نیز میگویند همانند یخچال است با این تفاوت که ترموستات آن برای دمای پایینتری تنظیم میشود.

جان گوری، یک مخترع آمریکایی اهل فلوریدا، نخستین یخچال مکانیکی را در ۱۸۴۱ میلادی بر پایهٔ طرح ایوانس ساخت که از آن برای ساختن یخ برای خنک نگاهداشتن مبتلایان تب زرد استفاده میکرد. برچسبها یا پدهای حرارتی برای انتقال حرارت پردازندههای قوی مناسب نیستند و فقط برای چیپهای حساس استفاده میشوند و رسانایی گرمایی بالایی ندارند. کولرهای گازی پرتابل، بیشتر مناسب مکان های کوچک مثل اتاقک ها می باشند. اما کولر گازی های اسپیلیت ها از نوع کولر گازی دو تکه می باشند. اگر بخواهیم انواع کولر گازی را نام ببریم می توان گفت شامل: کولر گازی یک تکه یا پنجره ای، کولر گازی دوتکه (اسپلیت)، کولر گازی پرتابل (قابل حمل) و کولر گازی ایستاده هستند. انواع کولر گازی یک تکه ای شامل کولر گازی پنجره ای و یا اتاقی است. با تعویض جهت شارش جریان مبرد، چرخه تبرید پمپ حرارتی از سرمایش به گرمایش یا بالعکس تغییر میکند. در سال ۱۸۳۴ میلادی، ژاکوب پرکینز با تغییر در طرح اولیهٔ ایوانس توانست اولین یخچال جهان را بسازد و. این شرکت اولین یخچال اتوماتیک خود در سال ۱۹۱۸ رونمایی کرد. توربین گاز و کمپرسور ساخت شرکت جنرال الکتریک است. اولین یخچال فریزی که مورد استفاده گسترده قرار گرفت یخچال جنرال الکتریک مانیتور تاب بود که در سال ۱۹۲۷وارد بازار شد.

از دست ندهید
شامپو مناسب برای هر نوع مو

کولر گازی دیواری یا اسپیلت به دلیل اینکه کمپرسور آن خارج از اتاق است کم صدا ترین کولری است که می توانید ان را انتخاب کنید و کولر گازی های قابل حمل و پنجره ای به دلیل اینکه کمپرسورشان جدا از هم نیست و در محل استفاده قرار خواهد گرفت سر و صدای بیشتری دارند. کولر گازی اسپلیت دارای دو قسمت است، یک قسمت برای داخل اتاق و دیگری خارج از آن که موتور یا کمپرسور است تا بتوانید در محیطی دورتر از محل نصب پنل با حداقل صدا به کارگیری شود البته این نوع از کولر فضای بیشتری را نسبت به کولر گازی های پنجره ای و قابل حمل در بیرون از محیط به خود اختصاص میدهد. باید توجه داشت، در شرایطی که دستگاه باید پیوسته با حداکثر ظرفیت کار کند، و تعداد دفعات خاموش و روشن شدن کمپرسور چندان زیاد نیست، هر دو سیستم قدیمی و اینورتور با دور حداکثر کار میکنند و در عمل تفاوتی در میزان مصرف انرژی آنگونه که شرکتهای سازنده ادعا میکنند، ندارند. از یخچالهای طبیعی گرفته تا یخچالهای دستساز زیرزمینی و بعدها یخچالهای نفتی و گازی و عموم یخچالهای امروزی که با جریان الکتریسیته کار میکنند. در این یخچالها از موادی مانند سولفورید اکسید که یک ماده خورنده است و میتواند مشکلات بینایی ایجاد کند یا متیل فوریت که ماده ای قابل اشتعال است و تنفس آن باعث آسیب میشود استفاده میشد.

این یخچالها بهطور متوسط روزانه 4kwh انرژی مصرف میکنند. بیشتر خانواده های ایرانی در فصل گرما از کولر آبی و یا گازی برای خنک کردن محیط زندگی خود استفاده میکنند. هرکدام از این یونیت ها به کمک لوله های مسی با یکدیگر ارتباط دارند. هنگام خرید دستگاهی را انتخاب کنید که دارای علامت استاندارد و برچسب انرژی باشد و با توجه به برچسب انرژی دارای بالاترین درجه کارایی و بازدهی باشد. گاز خنکی وجود دارد که در لوله های کولر توسط یک کمپرسور جریان می یابد. این نوع از اسپلیت ها بیشترین فروش و کارایی را دارند و گزینه ای مناسب برای محیط های مسکونی و اداری به خیاب می ایند. اگر در یک منطقه معتدل مرطوب زندگی میکنید، کمپرسورهای روتاری گزینه مناسب هستند. اگر کولر را در محلی نصب میکنید که تابش مستقیم آفتاب ندارد و هوا به خوبی در آن جریان دارد، کمپرسورهای روتاری (از نوع تروپیکال) انتخاب خوبی هستند. اولیور ایوانس، مخترع آمریکایی، که به عنوان پدر یخچال شناخته میشود، مخترع یخچال بخار فشردهاست، با این وجود او دستگاهی که بتواند فرایند مربوط را طی کند نساخت. دلیل نامگذاری این یخچال شباهت او به کشتی جنگی یو اس اس مانیتور بود که در سال ۱۹۶۰استفاده میشد. فرون در سال ۱۹۲۰یخچالهایی را جایگزین یخچالهای قبلی کرد که نسبت به مدلهای قبلی کم خطر بودند.

از دست ندهید
بهترین تلویزیون گیمینگ

فشار دَهش (Discharge Pressure) در این کمپرسورها از مقادیر کم تا فشارهای خیلی بالا (بیشتر از ۱۸۰۰ بار) متغیر است. کولر ابی در ایران بیشتر از نظر برودتی در سایزهای ۱۵۰۰ کیلو کالری و۲۵۰۰ و ۳۰۰۰ کیلو کالری و۴۵۰۰ کیلو کالری و ۵۵۰۰ و ۷۰۰۰ کیلوکالری قدرت دارند و قدرت موتورهای آنها ۱/۸ ،۱/۶، ۱/۴ ،۱/۳ اسب بخار و ۱/۲ و ۳/۴ اسب بخار میباشد. در سیستم اسپلیت به دلیل اینکه دستگاه سردکنش جدا از کمپرسور است این امکان را به تولیدکنندگان داده که کولر گازی هایی با قدرت بالاتر بسازند. اولین شخصی که حق ثبت اختراع یخچالهای ربایشی را گرفت کارل فون لینده بود. یخچالهای ربایشی توسط بالتزروان و کارل مانترز در دوران دانشجویی آنها اختراع شد. در سال ۱۹۱۳ یخچالهای خانگی توسط فردی به نام دبلیوولف اختراع شد. یخچال و فریزر مستقل دارای یک کمپرسور در قسمت زیرین خود است توسط آلفرد ملوس در سال ۱۹۱۶ اختراع شد. در آن زمان هنوز فریزر یک جزء مهم از یخچال نبود. در نظر گرفتن ظرفیت مناسب که لازم است در زمان خرید کولر گازی به مساحت فضایی که نیاز به برودت دارد توجه نماییم. مقدار انرژی مصرفی در کولر گازی تابع عوامل مختلفی است که از مهمترین عوامل تأثیر گذار بر مصرف انرژی الکتریکی کولر گازی میتوان به محل نصب، سرویس و نگهداری مناسب و تناسب ظرفیت کولر با فضای مورد استفاده (از لحاظ مساحت، دما و غیره) اشاره کرد.

سیستمهای سرمایشی که در ایران مورد استفاده قرار میگیرند در نقاط مختلف متفاوت میباشند. کمپرسورهای دیافراگمی مکانیکی با جریان اندک و فشار پایین یا به عنوان پمپهای خلاء مورد استفاده قرار میگیرند. دمندهها معمولاً به عنوان پمپهای خلاء و عوامل نیوماتیکی به کار گرفته میشوند. رایجترین انواع آببندهای چهارگانه شامل آببندهای لابیرینتی، آببندهای حلقوی (معمولاً آببندهای گرافیتی که خشک کار میکنند، اما آببندهای مایع نیز به کار گرفته میشود)، آببندهای مکانیکی (Mechanical Seal) و آببندهای هیدرواستاتیکی میباشد. یکی دیگر از انواع کولر اسپلیت ها که طرفداران زیادی هم دارد، اسپلیت دیواری است. نیروگاه سیکل ترکیبی شهید رجایی، (قزوین، در کیلومتر ۲۵ آزادراه قزوین-کرج) یکی از نیروگاههای ایران که شامل نیروگاه بخار و سیکل ترکیبی با مجموع ظرفیت تولید ۲۰۴۲ مگاوات است. مقدار مشخصی از روغنی که مخصوص این کار ساخته شده داخل پوسته وجود دارد که وظیفهٔ روانکاری و خنککردن قسمت الکتریکی و مکانیکی را بر عهده دارد. کولر گازی پمپی دارد که گرمای محیط داخل اتاق که نسبت به بیرون خنک تر است را جذب می کند و به بیرون که گرمتر است می فرستد. کمپرسور مارپیچی دارای سوپاپ نبوده و هیچ نیروی مکانیکی ندارد که باعث عدم تعادل شود.

از دست ندهید
کمتر = بیشتر با جارو شارژی

قسمت مکانیکی در کمپرسورهای یخچال خانگی شامل یک سیلندر است که پیستون آن توسط هستهٔ موتور الکتریکی به حرکت در میآید. هریک از اینها جزو لاینفک وسایل سرما ساز هستند که در صورت نبود هریک این فرایند امکانپذیر نمیباشد. اگر یک پیوند داخلی شما را به اینجا هدایت کردهاست، در صورت تمایل آن پیوند را برای اشارهٔ مستقیم به مقالهٔ مورد نظر تغییر دهید. یخچال تجاری که دارای شیشه در جلوی خود هستند و برای نگهداری نوشیدنیها در فروشگاهها استفاده میشوند از معروفترین یخچالهای تجاری اند. تلاش کنید کولر گازی را از فروشگاه های دارای اعتبار که در بانه کولر گازی را می فروشند، خریداری کنید و استفاده کنید. در مورد کولر آبی هم میتوانید با رعایت مواردی مثل سایهبان مناسب برای کولر و استفاده از دور کند به جای روشن و خاموش کردن های پی در پی و استفاده از دور تند می توانید مصرف برق این کولر را تا حد قابل توجهی کاهش دهید. اسپلیت کاستی که این نوع از اسپلیت ها معمولا کاربرد اداری و تجاری دارند و مناسب مکان هایی با سقف مرتفع می باشند. هنگامی که دما بین ۱ تا ۳ درجه سلسیوس افزایش یابد (در حالت گرمایش ۱ تا ۳ درجه کاهش یابد) موتور به صورت ناگهانی دوباره روشن میشود.

فریون گازی بیبو است و حتی در صورت ترکیب شدن با رطوبت موجب خوردگی فلزات نمیشود؛ همچنین فریون قابل اشتعال نیست. ساختار آن ها مثل کولر گازی پنجره است با این تفاوت که قابل حمل بوده و نیازی به نصب در جای ثابت ندارد. بر اساس نوع ساختار و کارکرد پمپ حرارتی، شیر معکوسکننده توسط بخش کنترل یخزدایی (به انگلیسی: Defrost Control) یا بهطور مستقیم توسط ترموستات کنترل میشود. تفاوت اصلی کولر گازی و آبی علاوه بر ساختار و نوع ساخت و نحوه کار انها، ترموستات در سیستم کنترلی کولر آبی است که بتواند زمان روشن بودن کولر را با توجه به دمای محیط مدیریت کند که این خود نقض بزرگی به حساب می اید. تاریخچهٔ سردسازی مصنوعی از وقتی که پروفسور اسکاتلندی، ویلیام کولین در سال ۱۷۵۵ یک وسیله سردسازی کوچک طراحی کرد شروع شد. نخستین یخچال مصنوعی شناختهشده در ۱۷۴۸ میلادی بهدست ویلیام کولین در دانشگاه گلاسگو رونمایی شد.

از دست ندهید
چهار راه برای رشد جارو شارژی خود بدون سوزاندن روغن نیمه‌شب

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا