سایر مطالب

همه چي در مورد چاي ساز و راهنمايي استفاده و تمييز کردن آن

چای از آن دسته نوشیدنی هاست که در سر تا سر جهان طرفداران زیادی دارد؛ که این علاقه به ویژه در ایران بر کسی پوشیده نیست. این نوشیدنی خوش عطر و طعم از دیر باز در بین خانواده های ایرانی حضور داشته و این روز ها نیز با افزایش مشغله آن ها نه تنها از زندگی روزمره آن ها حذف نشده، بلکه به یک نوشیدنی آرامبخش و مورد علاقه برای آنان تبدیل شده است.

اما این روز ها به دلیل مشغله بالای افراد، اکثراً انتظار برای آماده شدن چای کاری دشوار برای آنان است. پس آماده شدن چای با سماور یا کتری هم از آن دسته روش های زمان بر است که این روز ها کم کم جایگاه خود را در بین مردم از دست می دهد.

همین موضوع کافیست تا چای ساز ها وارد خانه ها شوند و جای سماور و کتری را بگیرند. با وجود چای ساز، هر موقع که اراده کنید، در مدت زمانی کوتاه چای شما آماده نوشیدن است. صبح، نیمه های روز یا حتی شب نمی تواند شما را برای نوشیدن چای محدود کند؛ چرا که با وجود چای ساز تنها نیاز است تا دکمه روی چای ساز را فشار دهید و پس از گذشت چند دقیقه چای بنوشید.

همانند هر وسیله دیگری، برند های معتبر جهانی و دیگر برند های لوازم خانگی هم مدل های مختلفی از چای ساز را به بازار مصرف عرضه کردند که هر کدام بسته به ویژگی ها و کارکردی که دارند قیمت گذاری می شوند. در ادامه این مقاله همراه باشید تا ضمن ارائه اطلاعاتی مفید درباره چای ساز ها و انواع آن ها، شما را برای خرید یک چای ساز خوب راهنمایی کنیم.

انواع چای ساز


برای اینکه بدونیم چای ساز خوب چی بخرم در ادامه با ما باشید. چای ساز ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

چای ساز استند دار:

در این مدل چای ساز، محفظه آب و قوری بر روی یک صفحه قرار می گیرند که با المنت کار می کند. در این نوع، چای دیگر با بخار آب دم نمی کشد. قوری بر روی صفحه ای که با المنت گرم می شود قرار می گیرد و دم می کشد. توجه داشته باشید در صورتی که قوری مدت زمان زیادی بر روی صفحه قرار بگیرد، جوشیدن چای را ممکن می شود.
چای ساز های دم آور در عمل کارایی بهتری دارند چرا که چای با بخار آب دم کشیده و در نهایت عطر و مزه بهتری خواهد داشت اما نمونه های استند دار به دلیل ظاهر زیبا تری که دارند، پر طرفدار تر هستند.

از دست ندهید
۸ مدل از بهترین لپتاپهای زیر ۱۰ میلیون تومان

البته نوع سومی از چای ساز ها نیز وجود دارد که مثل دو مدل قبل آن چنان شناخته شده و پر طرفدار نیست. در این مدل محفظه ای به عنوان قوری درون محفظه آب قرار می گیرد و چای با بخار آب داخل کتری آماده نوشیدن می شود.

چای ساز دم آور:

چای ساز دم آور را می توان نمونه مدرن شده و امروزی کتری و قوری دانست. در این مدل، قوری بر روی محفظه آب دسگاه قرار می گیرد و چای به وسیله بخار آب موجود در محفظه دم می کشد. تنها تفاوت این مدل چای ساز با کتری و قوری یا سماور این است که آب به سرعت در آن جوش می آید و اندکی زمان برای دم کشیدن چای نیاز است.

۳ نکته مهم در هنگام خرید چای ساز

جنس بدنه:

عموما بدنه کتری های چای ساز از سه جنس پلاستیک، شیشه و استیل ساخته می شود. اگر بخواهیم بهترین جنس برای کتری چای ساز را انتخاب کنیم، استیل ضد زنگ بهترین گزینه است. چای ساز هایی با بدنه پلاستیکی ممکن است به دلیل عدم کیفیت پلاستیک به کار رفته در آن بوی بدی به آب بدهند. محفظه های شیشه ای هم که پس از مدتی به دلیل وجود رسوبات در آب کدر می شوند، ظاهر بدی به خود می گیرند و جلوه بدی به آشپزخانه شما می دهند.
در مورد جنس قوری نیز بهترین مورد قوری های پیرکس یا همان شیشه ای هستند؛ چرا که رنگ چای را به هیچ وجه تغییر نداده و باعث سیاه یا کدر شدن چای نمی شوند.

میزان مصرف برق:

در هنگام خرید به میزان مصرف برق چای ساز دقت کنید. در صورتی که دستگاه مصرف برقی بالاتر از محدوده مجاز داشته باشد، هزینه برق شما به شدت افزایش خواهد یافت. مصرف برق چای ساز ها به طور معمولی بین ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ وات می باشد.

ظرفیت:

ظرفیت کتری برقی در چای سازی ک قصد خرید آن را دارید کاملا وابسته به شماست. این شمایید که بایستی متناسب با تعداد اعضای خانواده یا تعداد حدودی مهمان های خود چای ساز خریداری کنید. توجه کنید که در صورتی که تعداد افراد خانواده شما کم هستند و به طور معمول مهمان های زیادی ندارید، خرید چای سازی بزرگ تنها مصرف برق بالا و اشغال کردن فضای زیاد را برای شما به همراه خواهد داشت.
حجم چای ساز ها چیزی حدودا بین ۱ تا ۳ لیتر می باشد که با در نظر گرفتن قدرت دستگاه، هر چه کتری کوچک تر باشد، آب نیز زود تر به نقطه جوش می رسد.

سه نکته ای که بیان کردیم، از مهم ترین مواردی است که هنگام خرید باید به آن ها توجه کنید. اما موارد دیگری نیز وجود دارند که درجه اهمیت کمتری نسبت به موارد فوق داشته و جزو موارد فرعی به حساب می آیند.

از دست ندهید
راز نهایی چای ساز

حالت گرم نگهدارنده
قابلیت تنظیم دما
قطع کن خودکار
وجود فیلتر برای کتری و قوری
دسته های محکم برای کتری و قوری
پایه ۳۶۰ درجه (جهت جا افتادن و قرار گرفتن کتری بر روی استند بدون نیاز به چرخاندن آن)
نشانگر میزان آب

علت به وجود آمدن چربی روی چای چیست؟


بعضی وقتها امکان دارد درب قوری را باز کنید لایه مثل چربی یا روغن روی چای ببینید و یا اینکه وقتی چای را داخل فنجان یا استکان می ریزیم پس از مدت کوتاهی این لایه چربی دیده شود. اگر می خواهید دلیل و راهکار این اتفاق را بدانید همراه ما باشید.

امکان دارد شما از چای ساز یا کتری برقی استفاده می کنید. اغلب همه افرادی که از چایی ساز یا سماورهای برقی استفاده می‌کنند و آب را به وسیله برق و المنت گرم می کنند چنین مشکلی دارند اگر بخواهیم راهکاری ‌برای این مشکل داشته باشیم، بسیار دشوار است. تنها می توانیم مدتی  این مشکل را تحمل کنیم تا شاید به علت رسوب گیری کتری یا سماور برقی یا چای ساز این مشکل حل شود. البته شاید این راهکار برای همه درست نباشد.

دلیل دوم برای به وجود آمدن چربی این است که داخل کتری یا سماور به جای آب سرد، آب گرم بریزیم یعنی از لوله آب گرم که برای پر کردن کتری و سماور استفاده کنیم، علت این کاری اغلب عجله برای سرعت در گرم شدن آب است که لطفا به هیچ عنوان چنین کاری را انجام ندهید و همیشه برای پر کردن کتری و سماور حتماً و حتماً از آب سرد استفاده کنید. در ضمن چایی را هم هنگام دم کردن با آب سرد بشویید.

دلیل بعدی می‌تواند کهنه شدن چای باشد. زمانی که بیشتر از یک ساعت از دم کردن چای گذشته باشد (به خصوص چای خارجی) به تدریج مواد روغنی روی چای دیده می شود که پس از ریختن در فنجان یا استکان شکل خوبی نخواهد داشت. بنابراین راه حل این است که به اندازه مصرف چای دم کنیم و از نگهداری بیش از یک ساعت چای در آب گرم پرهیز کنیم. 

رسوب زدایی کتری و چایساز


چگونه رسوب چای ساز را از بین ببریم؟ یک لیوان سرکه داخل کتری یا چایساز بریزید و تا جایی که خط رسوبات را بگیرد بقیه را آب بریزید. دستگاه را روشن کنید و اجازه بدهید چایساز بارها بجوشد. برای کتری های گازی توصیه میکنیم 1 ساعت روی گاز بجوشانید. ولی خوب برای چایساز برقی منطقی نیست. فشار زیادی به دستگاه می آید.

از دست ندهید
جاذبه جزئیات من شرط شما به هیچ وجه درباره میوه خشک کن نمیدانستید

میتوانید قدری سرکه را بیشتر کنید و در طول روز در حدود 6 یا 7 بار بگذارید دستگاه بجوش بیاد و آب کمی حرارتش افت کند و دوباره بزنید بجوشد. چنانچه پشت سرهم این کار را انجام دهید یعنی هنگامی که هنوز آب جوش است چایساز را روشن کنید ، المنت عمل میکند و دستگاه زود خاموش می شود و کارایی رسوب زدایی افت میکند.

پس از اینکه به این تعداد جوشید. رسوبات خیلی سست میشوند و با یک برس نرم روی آنها را بشویید. پس از آن 2 تا 3 بار با آب معمولی بجوشانید تا بوی سرکه از چایساز خارج شود. حتما درب یا پنجره را باز بگذارید تا از بوی تند و تیز سرکه اذیت نشوید.

در راه حل دوم همین کار را به جای اینکه با سرکه انجام  دهید با جوش شیرین انجام بدهید. یعنی کتری چایساز را تا حد رسوبات آب کنید و 2 تا 3 قاشق با توجه به سایز کتری جوش شیرین بریزید. برای کتری 2 لیتری 2 قاشق و برای 2.8 لیتری 3 قاشق بریزید. مانند قبل بجوشانید. در آخر نیز برس کاری و شست و شوی حالت قبل را انجام دهید.

دو رنگ محبوب چای ساز

برخی از مشتریان به دلیل ست کردن و ایجاد هارمونی میان خانه و لوازم آشپزخانه نسبت به رنگ وسایل بسیار حساس هستند. به همین دلیل سراغ لوازم برقی خاصی می‌روند. در این میان چای ساز قرمز رنگ محبوبیت بالایی دارد. چراکه باعث ایجاد جریان انرژی در آشپزخانه می شود.

چای ساز قرمز یکی از چای ساز های محبوب بازار ایران می باشد. چای ساز قرمز رنگ همواره به خاطر جذاب بودن طرفداران مخصوص خود را داراد.

چای ساز سفید یکی دیگر از چای سازهای محبوب میباشد. رنگ سفید به خاطر اینکه تداعی کننده پاکی می باشد طرفداران زیادی دارد ، همچنین رنگ سفد این مزیت رادارد که کوچک ترین گرد و غبار یا جرم بروی آن فوری مشخص می باشد بنا براین کسانی که طرفدار پاکیزگی و نظافت هستند همراره رنگی محبوب می باشد.

چای ساز پلاستیکی، شیشه ای یا استیل، کدام بهتر است؟

توجه کنید که بدنه ی استیل چای ساز در کیفیت چای تاثیری ندارد اما طول عمر آن بالا می باشد. بدنه ی چای سازهای استیل به مرور زمان لایه چربی نمی گیرند که این یکی از مزایای چای ساز با جنس استیل می باشد که مورد توجه اکثر افراد بوده است. از معایب چای ساز استیل داغ شدن بیش از اندازه آن می باشد که باید مراقب بود دست و بدن با آن ارتباطی نداشته باشد.
اکثر چای سازهای برند و با کیفیت، کتری استیل و قوری شیشه ای دارند یعنی ترکیبی از این دو جنس می باشند.
مواد پلاستیکی استفاده شده برای جوشاندن آب خوب به نظر نمی رسد. چای سازهایی که بدنه آن ها از جنس استیل می باشد، خیلی زود داغ می شود، این نوع چای سازها دارای نشانگر میزان آب می باشند، در واقع چای سازهای استیلی مناسب هستند که ترکیب مواد پلاستیکی در آن ها نباشد، به گونه ای که در ساخت آن ها هیچگونه پلاستیکی حتی قطعه ی خیلی کوچکی پلاستیک نداشته باشد، این مدل چای ساز بدون سیم بوده و دارای قطع کن اتوماتیک هستند.

از دست ندهید
کوکتل لیفت پوست مزولایک MESOLIKE مدل +LIFT

جنس شیشه‌ای، ظاهر خوبی دارد اما در طول زمان، جرم می‌گیرد و براق کردن آن هم کار سختی است. اما جنس فلزی که معمولا از استیل ساخته می‌شود، علاوه بر جرم نگرفتن، طعم آب را هم عوض نمی‌کند و اگر ضدزنگ باشد، ظاهرش هم در طول زمان عوض نخواهد شد.

چای سازهایی که بدنه آنها شیشه ای است بسیار شیک به نظر می رسند. البته خطر شکستن وجود دارد کسانی که این چای ساز را انتخاب می کنند باید این موارد را در نظر بگیرند. یگی از معایب چای ساز شیشه ای آسیب پذیر بودن آن می باشد که به دلیل جنسی که دارند بیشتر در معرض شکستن و خراب شدن می باشند، چای سازهای شیشه ای باید از جنس بسیار مقاومی تهیه شوند که در اثر حرارت بالا به آن ها آسیب وارد نشود. بهتر است چای سازی را انتخاب کنید که جنس بدنه ی کتری و قوری یکی باشد زیرا زیبایی آن را دو چندان می کند و محبوبیت بیشتری نسبت به دیگر انواع چای ساز دارد .
به طور کلی می توان گفت چای سازهای شیشه ای و استیل خیلی تفاوتی با هم ندارند و هر دو انتخابی مناسب می باشند که خطر بسیار کمی برای سلامت ما دارند و هرکدامشان تنها با رعایت کردن چند نکته می توانید بهترین استفاده را از آن ها داشته باشید.

جنس چای ساز یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار در کیفیت نهایی چای دم‌کشیده و آب جوش است. حتما دوست ندارید وقتی چای می‌خورید، روی سطح چای، لایه‌ای از جرم و چربی بسته باشد. این جرم سطح آب، علاوه‌بر کیفیت آبی که درون چای ساز می‌ریزید، به جنس چای‌سازتان هم ارتباط دارد.

معمولا جای‌سازهایی که جنس پلاستیکی دارند، بیشتر درگیر این مشکل می‌شوند. جنس پلاستیکی، علاوه‌بر مشکل جرم، بعضی مواقع، طعم بدی هم به آب جوشیده می‌دهد و اگر پلاستیک چندان مرغوب نباشد، چای شما طعم پلاستیک خواهد گرفت

از دست ندهید
چگونه با استفاده از کولر گازی 1,000,000 دلار به دست آوریم

 

چای ساز روی همی یا چای ساز کنارهم

چای ساز روی همی 

چای سازهای روی هم یا به اصطلاح دم آور که طرفدارهای بیشتری نسبت به مدل‌های کنارهمی دارند. در این نوع چای‌ساز کتری روی المنت قرار می‌گیرد. همچنین قوری روی کتری قرارگرفته و چای داخل آن با بخار آب کتری به آرامی دم می‌کشد (این نوع چای ساز دو مدل مجزا دارد که یکی از مدل‌ها چای ساز سماوری است که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم). با توجه به ارتفاع حدود ۳۵ سانتی متری، حتما قبل از خرید این نوع چای ساز، ارتفاع کابینت‌ها را بررسی کنید.

چای ساز کنارهم

در ادامه مقایسه چای ساز روی هم با کنارهم و سماوری به چای ساز های کنار هم میرسیم، چای سازهای کنارهمی یا به اصطلاح استند، برای قرارگیری کتری و قوری صفحه‌ی نگهدارنده دارند که با گرم شدن صفحه توسط المنت، چای داخل قوری و آب داخل کتری به آرامی دم می‌کشند.

اما نکته‌ی مهم این چای ساز طعم و عطر چای دم کشیده داخل آن است که مدتی پس از دم کشیدن، طعم اصلی چای تغییر می‌کند اما از نظر ارتفاع جای کمتری را اشغال کرده و از نظر ظاهری شکیل‌تر می‌باشد.

 

چای ساز های صفحه ای


در این چای سازها کتری و قوری بر روی استند قرار گرفته و با حرارت آن است که چای شما دم می کشد. چای ساز صفحه ای دارای تایمر هستند و درجه حرارت آب را تنظیم می کنند. انواع جدیدتر این چای‌سازها، مجهز به فناوری‌هایی مانند تایمر، فیلتر قابل تخلیه‌ قوری و دکمه‌ استپ است. می توان گفت دلیل اینکه در این چای ساز ها طعم و عطر چای کاهش پیدا می کند و بعد از مدت زمان کمی، چای دیگرطعم اولیه خود را ندارد و کیفیت خود را از دست می دهد این است که قوری باید مدت زیادی را بر روی استند بماند تا چای دم بکشد.

چای ساز لمسی

برای کسانی که فضای کافی در آشپزخانه یا محیط کار دارند، چای ساز لمسی گزینه ای بسیار مناسب است. طراحی زیبا و عملکر مطلوب تنها بخشی از ویژگی های این سری از چایسازهاست.هم چنین لذت کار با چای ساز لمسی با تکنولوژی به روز تر تجربه دلنشینی به شما میدهد.

فروشگاه اینترنتی خانگی لند به عنوان ویترینی جذاب از هر آنچه که نیاز دارید، با ارائه ی محصولات با کیفیت و با اصالت، با ارسال به موقع، کمترین نوسانات قیمت و خدمات پس از فروش، آماده است که در دنیای خرید هوشمندانه همراه شما باشد.

منبع:

https://khanegiland.com/

[ بازدید : 15 ]

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا