سایر مطالب

کولر گازی مبانی توضیح داده شده است

کولر گازی در این نوع کمپرسور تزریقی، مایعی با هدف روغن کاری و خنک کاری به محفظه تراکم و غالباً به یاتاقانهای کمپرسور تزریق میشود. این کمپرسور معمولاً دارای دو محفظه تراکم متقارن رو به روی هم است تا بدین ترتیب از اعمال نیروهای شعاعی بر روی یاتاقانها ممانعت به عمل آید. کولر گازی پنجره ای ساده ترین نوع کولر گازی می باشد که به صورت یک تکه طراحی و تولید شده، یعنی قسمت کمپرسور و پنل با هم در یک باکس قرار دارند. کولر گازی اسپلیت دارای دو قسمت است، یک قسمت برای داخل اتاق و دیگری خارج از آن که موتور یا کمپرسور است تا بتوانید در محیطی دورتر از محل نصب پنل با حداقل صدا به کارگیری شود البته این نوع از کولر فضای بیشتری را نسبت به کولر گازی های پنجره ای و قابل حمل در بیرون از محیط به خود اختصاص میدهد. دیافراگم بهطور مکانیکی یا هیدرولیکی به کار انداخته میشود. آب پخش کن (سه راه آب)-پولی بزرگ و پولی کوچک: توسط دو پولی و تسمه رابط بین آنها نیروی مکانیکی به وجود آمده در الکتروموتور به محور فن منتقل میشود. این نوع کولرها از طراحی کوچک و جمع و جوری برخوردار اند و اغلب روی پنجره اتاق نصب می شوند و حتما بارها و بارها آنها را مشاهده نموده اید.

کولر گازی اگر بخواهیم انواع کولر گازی را نام ببریم می توان گفت شامل: کولر گازی یک تکه یا پنجره ای، کولر گازی دوتکه (اسپلیت)، کولر گازی پرتابل (قابل حمل) و کولر گازی ایستاده هستند. اگر در یک منطقه معتدل مرطوب زندگی میکنید، کمپرسورهای روتاری گزینه مناسب هستند. زندگی در شهر و روستا نیاز به شرایط آسایش دمای محیط دارد. هوای داخل نیز، پس از عبور از میان کویلهای پنل داخلی (اواپراتور)، تبدیل به هوای خنک و دلپذیر شده و موجب آسایش و رفاه ساکنین میگردد. امروزه برای رساندن دمای محیط به دمای آسایش باید از تجهیزات جدیدی جهت سرمایش و گرمایش در فصول مختلف سال استفاده کرد. دکمه MODE برای تنظیم و تغییر حالت های مختلف عملکرد کولر گازی و اسپلیت استفاده میشود. ارائه میگردد. شکل ظاهری، محل قرارگیری دکمه ها و وجود برخی آپشن ها ممکن است در ریموت کولر گازی های مختلف متفاوت باشد اما علاوه بر دکمه Power که کاملاً مشخص است، دکمه MODE نیز در تمامی ریموت کنترل های این دستگاه ها مشترک میباشد. با هر بار فشردن دکمه MODE میتوانید عملکرد دستگاه را به یکی از حالت های زیر تغییر دهید. و در سال ۱۹۵۳ برای نخستین بار اقدام به ساخت و تولید کولرهای دو تکه (اسپیلت) نمود، که تحول بزرگی در طراحی دستگاههای سرمایشی ایجاد نمود.

از دست ندهید
نوسانات سرویس قابلمه

در ادامه مایع با عبور از لوله مویی دچار افت فشار می شود و براثر افت فشار دمای جوش پایین آمده که باعث جوشیدن قسمتی ازمایع شده و همین امر سبب ایجاد گرمای مورد نیاز توسط خود گاز مایع می شود و دمای گاز خنک کاهش می یابد. به گونه ای که، ابتدا مایع مبرد دربخش بیرونی یا پنل بیرونی کولر گازی (کندانسور) خنک میشود و از طریق لوله مسی به شیر انبساطی (expantion valve) منتقل شده و از آنجا به صورت گاز مبرّد برای جذب گرمای محیط، وارد کویل پنل داخلی میگردد. بعضی از فروشندگان با استفاده از چیزهایی مانند جذب سریع مشتری سعی درفروش هر چه سریع تر محصول خود دارند. از این معیار می توان فهمید کولر مورد نظر، چه مقدار از انرژی الکتریکی را به سرما تبدیل میکند. کولر گازی یا اسپلیت یکی از زیر مجموعه های تجهیزات تهویه مطبوع بوده، که مانند کولر آبی توسط انرژی الکتریکی (برق) کار میکند ولی از نظر اجزاء تشکیل دهنده و سیستم سرمایشی، کولر گازی کاملا با کولر آبی متفاوت است.

به عنوان مثال در سیستم ایرواشر تا ۹۸٪ آلایندههای موجود در هوا شسته و فیلتر میشود. بدیهی است کولرهای گازی اسپلیت گرید B نسبت به گرید A، دارای مصرف برق بیشتری بوده اما در هر حال از کولرهای گازی معمولی کم مصرفتر میباشند. • باز بودن درب و پنجره ها باعث میشود که کولر گازی برای خنک نمودن محیط فعالیت بیشتری داشته باشد و این امر به افزایش مصرف برق آن منجر خواهد شد. به دنبال رشد کیفی و کمی شرکت و افزایش مداوم سرمایه و تولیدات نام شرکت در سال ۱۳۴۵ به اونیورسال (سهامی خاص) و در سال ۱۳۵۵ به اونیورسال (سهامی عام) و در سال ۱۳۶۲ به آبسال (سهامی عام) تغییر یافت. 1. برای محاسبه تقریبی ظرفیت کولر گازی و اسپلیت مورد نیاز در طبقات وسط ساختمان، به ازاء هر متر مربع حدود 400 تا 600 (BTU) و درطبقاتی که بالای آنها پشت بام است، به دلیل تابش مستقیم نور خورشید بر سقف، به ازاء هر مترمربع زیربنا بین 600 تا 800 (BTU) درنظر گرفته میشود.

از دست ندهید
ماسک خانگی برای از بین بردن لک و روشن شدن پوست صورت

کمپرسورهای فرایندی عموماً در مراحل استخراج نفت و گاز از چاه برای افزایش فشار آنها جهت تزریق به چاههای نفت یا خطوط لوله و نیز برای پالایشگاهها کاربرد دارد. همچنین بعد از هر چرخ پروانه سرعت گاز بهطور چشمگیری افزایش مییابد. چرخ پروانه میتواند دارای طرح باز یا بسته باشد. هوای اتاق نیز با گردش پروانه فن داخلی از یک سمت وارد یونیت داخلی می شود و پس از عبور از میان لوله های اواپراتورِ سرد شده، به فضای بیرون هدایت می شود. تفاوت این دو محصول در نحوه نصب و محل بکارگیری یونیت داخلی است که در کولر گازی ایستاده معمولا یونیت داخلی بصورت ایستاده و بر روی زمین قرار می گیرد. • حالت AUTO: در این حالت دستگاه بصورت خودکار عملکرد سرمایشی یا گرمایشی را جهت فراهم نمودن هوایی با دمای معتدل در محیط انجام میدهد. تنها با تنظیم سرعت موتور، سرعت کمپرسور، نرخ جریان مبرد، ظرفیت کولر گازی و دمای اتاق به دقت کنترل می شود، این در حالیست که عملکرد موتور کولر گازی های معمولی صفر و صد هستند و سرعت موتور را نمی توان تنظیم کرد، یعنی کمپرسور کولر گازی های معمولی یا متوقف است یا با تمام توان کار می کند که باعث طول عمر کمتر دستگاه و مصرف انرژی الکتریکی بیشتر در زمان هربار استارت کولر می شود.

از طرف دیگر با توجه به شدت جریان برق مصرفی (آمپر) در هنگام راهاندازی کولرهای گازی اسپلیت 24000 (15 آمپر) به بالا و شوک الکتریکی حاصل از هر بار استارت موتور، توصیه میشود برای ظرفیتهای بالاتر کولر، اسپلیت و حتی داکت اسپلیت حتماً از انواع کولرهای گازی اسپلیت اینورتر دار استفاده نمایید. با این شرایط نمیتوان گفت میزان مصرف برق( صرفاً به دلیل تبدیل برق متناوب شهری به جریان برق DC و استارت آرام دور موتور کمپرسور کولر اینورتر) در هر بار استارت موتور میتواند آنطور که ادعا می شود تا 60% کاهش داشته باشد. گاز خنک در هنگام خروج از کمپرسور به دلیل کمپرس (فشار) گرم می شود و سپس وارد بخش بیرونی یعنی کندانسور می گردد. توربین گاز ۳ مرحلهای همراه با ۱۴ اتاق احتراق با نازل سوخت است. کولر گازی پمپی دارد که گرمای محیط داخل اتاق که نسبت به بیرون خنک تر است را جذب می کند و به بیرون که گرمتر است می فرستد. مخلوط مایع و بخار وارد بخش داخلی کولر گازی (اواپراتور) می شود و بعد از عبور هوای اتاق از روی مخلوط، گرمای هوای داخل اتاق را گرفته و تبخیر می شود. هرگاه فرایند تبخیر بهطور طبیعی انجام شود تبخیر خودبخودی انجام میشود.

از دست ندهید
6 راه‌های مطمئن جارو شارژی کسب و کار شما را به سمت زمین سوق خواهد داد

روتورها توسط چرخ دنده همزمانکنندهای بهطور همزمان با یکدیگر میچرخند. کولر گازی ایستاده هم مانند کولر گازی و اسپلیت های دیوای از دو بخش یونیت داخلی (اواپراتور) و خارجی ( کمپرسور و کندانسور) تشکیل شده است که از طریق یک لوله مسی به یکدیگر متصل و عملیات سرمایش و گرمایش را انجام می دهند. این دو یونیت توسط دو لوله مسی به یکدیگر متصل هستند. کولر گازی های پرتابل روی زمین قرار می گیرند و روشن کردن آنها نیاز به مهارت خاصی ندارد و با متصل کردن برق به آن و هدایت کردن لوله ای که گرمای محیط را به بیرن منتقل می کند، انجام می شود. با اینکه آنها سوئدی بودند اما موفقیت آنها یک موفقیت جهانی بود که توسط الکترولوکس وارد بازار تجارت شد. تا قبل از جنگ جهانی دوم تولید انبوه این یخچالها و فریزرها برای مصارف خانگی معمول نبود. پست برق این نیروگاه ۴۰۰ کیلوولت با سیتم ۱٫۵ کلیدی است. البته ناگفته نماند، تبلیغاتی که شرکتهای وارد کننده کولرهای گازی اینورتر، مبنی بر کاهش مصرف برق 60 درصدی در این دستگاهها دارند، نه اثبات شده است و نه منطقی!

در ابتدا لازم میدانیم توجه شما را به این نکته جلب کنیم که با وجود تبلیغاتی که از سوی برخی فروشندگان سودجو برای عرضه و فروش کولر گازی و اسپلیت های بانهای و قاچاق بدون گارانتی و با قیمت ارزانتر، صورت گرفته است، خرید این کولرها قطعاً مشکلاتی را به همراه خواهد داشت که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد. را با توجه به کیفیت، قیمت و خدمات بعد از فروش آنها انتخاب و خرید مینمایند. متأسفانه گاهی اوقات خریداران فریب قیمت پایین کالاهای قاچاق و غیراصل را میخورند و اقدام به خرید این گونه کالاها مینمایند.کالاهای قاچاق گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر و قابل اعتمادی ندارند. متأسفانه امروزه برای سیستمهای داکت اسپلیت، اسپلیت، چیلر و امثال آنها درصد تأمین هوای تازه صفر است. نکته ای که در هنگام انتخاب و خرید کولرهای گازی باید مورد توجه قرار گیرد، ظرفیت آنها است که بر حسب BTU عنوان میشود، مثلاً اسپلیت 18000، دارای ظرفیت 18000 BTU است. یاتاقانهای ساچمهای در کمپرسورهای یک مرحلهای با نسبت فشار کم مورد استفاده قرار میگیرند. در ادامه نیز مایع خارج شده از کندانسور از لوله مویی(شیر انبساط) عبور می کند و افت فشار شدید پیدا می کند. برای انجام گرمایش توسط کولر گازی در فصل سرما ابتدا باید مبرد داخل کمپرسور دستگاه گرم شود و در ادامه، توسط یک شیر چهارطرفه به سوی اواپراتور یا پنل داخلی کولر فرستاده شود(در این حالت برخلاف حالت سرمایش، ماده مبرد وارد کندانسور نمی شود).

از دست ندهید
سایت فروش لپ تاپ استوک و راهنمای خرید و تست لپ تاپ استوک

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا