سایر مطالبکولر گازی

شش راه‌هایی که فیس‌بوک بدون اطلاع من کولر گازی من را نابود کرد

کولر گازی Daikin هماکنون از پیشتازان صنعت اسپلیت و وی آر وی میباشد. ↑ “Daikin AC Takes on North America”. ↑ «برندهای ارزشمند ایران معرفی شدند». نیروگاه سیکل ترکیبی شهید رجایی، (قزوین، در کیلومتر ۲۵ آزادراه قزوین-کرج) یکی از نیروگاههای ایران که شامل نیروگاه بخار و سیکل ترکیبی با مجموع ظرفیت تولید ۲۰۴۲ مگاوات است. این فیلترها به دو صورت کارتریجی و مخزنی میباشد و با استفاده از این فیلترها حداکثر روغن موجود در هوای فشرده به 0.003mg/m³ رسیده که به معنی کلاس صفر روغن میباشد و قابلیت نصب نشانگر روغن را دارد. متأسفانه امروزه برای سیستمهای داکت اسپلیت، اسپلیت، چیلر و امثال آنها درصد تأمین هوای تازه صفر است. شکل ظاهری این ترکیب، گاز بیرنگ است و در گذشته در سیستمهای خنککننده مانند یخچال و چیلر کاربرد زیادی داشت. ↑ «ISIRI». بایگانیشده از اصلی در ۱۵ مه ۲۰۱۱. بایگانیشده از اصلی در ۲۰ فوریه ۲۰۱۴. به منظور جلوگیری از این اتفاق، جدا کردن روغن از هوای فشرده ضروریست اما این امر به معنای جداسازی کامل و عدم وجود روغن در هوای فشرده نمیباشد. هنگامی که قطرات آب به حالت معلق از جریان هوا جدا شدند به آنها حباب افزودنی میگویند. اگر کولر را در محلی نصب میکنید که تابش مستقیم آفتاب ندارد و هوا به خوبی در آن جریان دارد، کمپرسورهای روتاری (از نوع تروپیکال) انتخاب خوبی هستند.

به عنوان یک هدایتکننده ایدهآل گرما، گرمای حاصل از فشرده شدن را در کمپرسور کاهش میدهد و در نتیجه دمای سامانه پایین است. برای نتیجه گیری می توان گفت: اگر در یک منطقه گرمسیری زندگی میکنید و به توان خنک کنندگی بسیار بالا نیاز دارید، کمپرسورهای اسکرول بهترین انتخاب هستند. تفاوت اصلی کولر گازی و آبی علاوه بر ساختار و نوع ساخت و نحوه کار انها، ترموستات در سیستم کنترلی کولر آبی است که بتواند زمان روشن بودن کولر را با توجه به دمای محیط مدیریت کند که این خود نقض بزرگی به حساب می اید. این نوع از اسپلیت ها بیشترین فروش و کارایی را دارند و گزینه ای مناسب برای محیط های مسکونی و اداری به خیاب می ایند. ساختار آن ها مثل کولر گازی پنجره است با این تفاوت که قابل حمل بوده و نیازی به نصب در جای ثابت ندارد. در یخچالها از گاز جدیدی به نام 134A و مبرد هیدروکربن R600 حاصل آن استفاده میشود.در کولر اسپلیتهای جدید که اینورتری هستند از گاز r410 که ترکیبی از چند گاز است استفاده می شود.

از دست ندهید
راه های آسان برای تبدیل کولر گازی به موفقیت

ولی توحه کنید از ان جایی که بخشی از ان در بیرون نصب می گردد خیلی نمای جالبی ندارد و زیبا نیست. شیر معکوسکننده (به انگلیسی: Reversing valve) نوعی شیر بوده که در پمپهای حرارتی، جهت شارش جریان مبرد را عوض میکند. یونیت داخلی این نوع اسپلیت داخل سقف کاذب نصب می شود و از چهار جهت مختلف هوای مطبوع را در فضا پخش می کند. خازن راهانداز کولر آبی با سیمپیچ موتور (سیم پیچ کمکی) آن به صورت سری قرار میگیرد و تنها هنگام راهاندازی در مدار است. این خازن اختلاففاز لازم برای راهاندازی موتور را فراهم میکند و سپس توسط کلید گریز از مرکز از مدار خارج میشود. این کمپرسورها از نوع رفت و برگشتی با طراحی خاص بوده که از مواد پیشرفته از قبیل فولادهای نیکل-کروم-مولیبدن ذوب شده در خلاء و کاربید تنگستن تَفجوشی شده (ساخت یک ماده جامد به کمک حرارت از پودر آن بدون مایع سازی پودر) برای ساخت قطعات آن استفاده میشود. شرکت آبسال در سال ۱۳۳۵ با نام ” شرکت اونیورسال ” (سهامی خاص) در شمال شرقی تهران تأسیس گردید و تا سال ۱۳۴۳ با تولید محصولاتی نظیر بشقاب، کاسه، متریال قوری و …

این برند آبگرمکنهای خود را به گونه ای تولید کرد که از کیفیت بسیار مطلوبی برقرار باشد و به واسطه بکارگیری متریال درجه یک توانست، نیاز به تعمیر پیکج را در دستگاههای خود به میزان قابل قبولی کاهش دهد. چون هم قسمت داخلی و هم خارجی آن روی دیوار نصب می شوند و این کار به دلیل تخصصی بودن فقط از عهده یک شخص متخصص بر خواهد آمد و نوع و محل نصب نیز تأثیر زیادی در میزان کارکرد و سرمادهی کولر گازی ایفا خواهد کرد. ظرفیت این کولرها از 7 هزار تا 36 هزار بی تی یو بر ساعت متفاوت است و روی دیوار نصب می شوند. این صفحه آخرینبار در ۱۰ اوت ۲۰۲۲ ساعت ۱۹:۳۲ ویرایش شدهاست. دفتر مرکزی در شهر اوساکا، ژاپن قرار دارد و سهام آن در بازارهای بورس اوساکا و بورس توکیو معامله میشود. آب برای تبخیر شدن گرمای هوای درون جعبهٔ بیرونی کولر را جذب میکند و در نتیجه موجب خنک شدن هوا میشود هوای خنک با رطوبت حدود ۹۰ درصد وارد سالن میگردد این کولر در نقاطی که دارای آب و هوای خشک هستند با بازده خوب کار میکنند. از آنجاییکه روتورها نه با یکدیگر و نه با محفظه تراکم کمپرسور تماس پیدا میکنند بنابراین در محفظه تراکم نیازی به روغن کاری نیست در نتیجه هوای فشرده شده کاملاً عاری از روغن است.

از دست ندهید
معرفی سه برند محبوب قهوه ساز در بازار

در حال حاضر سه تکنولوژی برای ساخت کمپرسور به کار میرود. از انجایی که کولر ابی رطوبت محیط را زیاد می کند اما کولر گازی این کار را انجام نمی دهید. اما کولر گازی های اسپیلیت ها از نوع کولر گازی دو تکه می باشند. آزمایشها با یک تکه یخ انجام میشد. وقتی جعبه و انبار گسترش یافت افراد از اره برای بریدن یخ استفاده کردند. به دنبال رشد کیفی و کمی شرکت و افزایش مداوم سرمایه و تولیدات نام شرکت در سال ۱۳۴۵ به اونیورسال (سهامی خاص) و در سال ۱۳۵۵ به اونیورسال (سهامی عام) و در سال ۱۳۶۲ به آبسال (سهامی عام) تغییر یافت. در روش غیر چرخهای، سردسازی با ذوب یخ یا تصعید یخ خشک انجام میشود. اگرچه در آن زمان خبری از موشک یا الکتریسیته نبود؛ ولی مهندسان ایرانی در ۲۴۰۰ سال قبل برای حفظ یخ در تابستان روشی را یافته بودند که در بخشهای کویری و گرم ایران بهخوبی وظیفه خود را که ذخیره یخ و حفظ و نگهداری موادغذایی بود انجام میداد؛ بنابراین برای ایرانیان با استفاده از نخستین انواع سیستم تبرید آن دوران خوردن دسرهای سنتی خنک در فصل گرما نه تنها عجیب نبود بلکه تفریح رایجی بود و این چنین تاریخچه سرمایش سر از کشورمان درمیآورد.

نخستین یخچال مصنوعی شناختهشده در ۱۷۴۸ میلادی بهدست ویلیام کولین در دانشگاه گلاسگو رونمایی شد. تاریخچهٔ سردسازی مصنوعی از وقتی که پروفسور اسکاتلندی، ویلیام کولین در سال ۱۷۵۵ یک وسیله سردسازی کوچک طراحی کرد شروع شد. در یخچالهای رایج امروزی معمولاً از فریون ۱۲ با ترکیب CCl2F2 استفاده میشود که گازی بیبو است و حتی در صورت ترکیب شدن با رطوبت موجب خوردگی فلزات نمیشود؛ همچنین فریون قابل اشتعال نیست. در کولرهای گازی از فریون ۲۲ استفاده میشود که به علت دارا بودن هیدروژن، اثر تخریبی آن در لایهٔ اوزون به مراتب کمتر از فریونهای ۱۱ و ۱۲ است. دریافتشده در ۱۲ ژانویه ۲۰۱۶. مشارکتکنندگان ویکیپدیا. «Aabsal». در دانشنامهٔ ویکیپدیای انگلیسی، بازبینیشده در ۲۲ ژوئن ۲۰۱۲. در دانشنامهٔ ویکیپدیای انگلیسی، بازبینیشده در ۲ مارس ۲۰۱۵. مشارکتکنندگان ویکیپدیا. «Daikin». در دانشنامهٔ ویکیپدیای انگلیسی، بازبینیشده در ۲۱ مارس ۲۰۱۳. این صفحه آخرینبار در ۱ نوامبر ۲۰۲۱ ساعت ۰۹:۴۱ ویرایش شدهاست. این صفحه آخرینبار در ۱۵ اکتبر ۲۰۱۹ ساعت ۱۰:۵۲ ویرایش شدهاست. پس در مناطق مرطوب کارایی زیادی دارند.

از دست ندهید
میوه خشک کن نمایش کلی

از جمله این سیستمها که بیشتر در مناطق جنوب و شمال کشور به علت آب و هوای گرم و مرطوب مورد استفاده قرار میگیرند، کولر گازی میباشد. کمپرسورها از متداولترین و رایجترین دستگاههایی میباشند که امروزه در بسیاری از صنایع از جمله در کولر گازی و یخچال و… کولرهای گازی پنجره ای معمولا در منزل ها و محل کار مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال کولر قابل حمل بدترین انتخاب است اگر به فضای در اتاق اهمیت می دهید زیرا فضای زیادی از زمین کنار پنجره را اشغال میکند. در سالهای اخیر استفاده از گالیم و ژرمانیم به جای سیلیکون شایع شده است. خنک کاری رایانه (به انگلیسی: Computer cooling) برای از بین بردن گرمای زایدی که توسط سختافزار رایانه ایجاد میشود همچنین برای نگه داشت دمای قطعات در دامنه مناسب و محدود، از دانش خنک کاری بهره میجوییم. «Chapter Seven – Heat-Driven Cooling Technologies». در سیستم اسپلیت به دلیل اینکه دستگاه سردکنش جدا از کمپرسور است این امکان را به تولیدکنندگان داده که کولر گازی هایی با قدرت بالاتر بسازند. کولر گازی دیواری یا اسپیلت به دلیل اینکه کمپرسور آن خارج از اتاق است کم صدا ترین کولری است که می توانید ان را انتخاب کنید و کولر گازی های قابل حمل و پنجره ای به دلیل اینکه کمپرسورشان جدا از هم نیست و در محل استفاده قرار خواهد گرفت سر و صدای بیشتری دارند.

در یک لوله گاز مبرد (لوله ضخیم تر) و در لوله مسی باریک تر مایع مبرد جریان دارد. هرکدام از این یونیت ها به کمک لوله های مسی با یکدیگر ارتباط دارند. با عبور این مایع پرفشار از شیر انبساط یا لوله مویین، فشار و دما به شدت افت کرده و تبدیل به یک مایع کم فشار دما پایین میشود. کارکرد بادگیرها به این ترتیب میباشد که هوای جاری بیرون از خانه را به داخل خود میکشد و با تشتهای آبی که درونش تعبیه شده، هوا را خنک و سبک کرده و به داخل خانه هدایت میکند. بنابراین اگر به محیط بیرون اهمیت میدهید کولر گازی پرتابل بهترین گزینه است. کولرهای گازی پرتابل، بیشتر مناسب مکان های کوچک مثل اتاقک ها می باشند. در فصل های گرم مثل تابستان به علت روشن ماندن کولر در تمامی ساعات شب سبب سرما خوردگی و بیماری افراد استفاده کننده از این نوع کولر شود که البته کولر گازی این مشکل را ندارد و خوشبختانه این مشکل با استفاده از کلید هوشمند کولر آبی قابل حل می باشد.

از دست ندهید
کندانسینگ یونیت یک کولر گازی دو تکه (اسپلیت)

کولر گازی در روش چرخهای، گرما از محیط سرد گرفته میشود و به کمک یک کمپرسور به محیط گرم داده میشود. نسبت توان خروجی به توان ورودی هر دستگاه برقی، بازده انرژی گفته میشود و در کولر گازی این رقم از حاصل تقسیم ظرفیت سرمایشی کل به توان ورودی موثر، بدست میآید و به E.E.r موسوم است. اگر در یک منطقه گرمسیری زندگی میکنید و به توان خنک کنندگی بالا نیاز ندارید، کمپرسورهای پیستونی بهترین انتخاب هستند. کمپرسورهای پیستونی بدون روغن (Oil-free piston compressors) دارای رینگهای پیستونی از جنس پلی اتیلنی یا کربنی میباشند یا اینکه دیواره پیستون و سیلندر آنها میتواند همانند کمپرسورهای مارپیچی شیاردار باشد. دمندههای معمولاً هوا روغنکاری نشونده میباشند. پروانه دوار معمولاً از آلیاژ فولاد ضدزنگ یا آلومینیوم ساخته میشود. معمولاً یک استوانه متعادلکنندهای در کمپرسور تعبیه میشود، تا نیروی فشار محوری را متعادل سازد. حلزونی متحرکت توسط میل لنگی به کار انداخته میشود که دارای کورس کوتاهی است و این مارپیچ بهطور گریز از مرکز در حول مرکز حلزونی ثابت حرکت میکند. برخلاف کمپرسورهای جابجایی مثبت که با جریان ثابت کار میکنند، کمپرسورهای دینامیک با فشار ثابتی کار میکنند.

گاز (R-134a) جایگزین مناسبی برای R-12 بود که مضرات کمتری نسبت به این گاز داشت اما هنوز شاهد مدلهای قدیمی که از R-12 استفاده میکنند هستیم. به این طریق زمانی که بار حرارتی در حداکثر نیست، میتوان دور موتور را کاهش داده و در مصرف انرژی صرفه جویی کرد. برند آبسال در سال ۱۳۹۲ در دهمین جشنواره ملی قهرمانان صنعت ایران به عنوان یکی از ۱۰۰ برند برتر ایران شناخته شد. بخشی از از سهام شرکت آبسال در بورس اوراق بهادار تهران مبادله میشود. شرکت آبسال هماکنون مالک شبکهای از ۳۴۸ شعبه در سراسر ایران میباشد، که از طریق آن کالاها و خدمات پس از فروش خود را عرضه میدارد. در برخی دستگاهها و ماشینآلات، کمپرسورها هوا را فشرده کرده و به قسمت احتراق میفرستند. اگر یک کولر گازی اسپلیت خریداری کرده اید باید از یک متخصص برای نصب ان کمک بگیرید. کمپرسورهای دارای واحدهای اینورتر جریان مستقیم شامل یک درایو فرکانس-متغیر هستند که میتواند سرعت راه اندازی و ادامه کار الکتروموتور کمپرسور را (یعنی ظرفیت سرمایش/گرمایش دستگاه) کنترل کنند به این شکل که کمپرسور آهسته راهاندازی شده و با نزدیک شدن به دمای تنظیمی سرعت آن کاهش پیدا کرده تا نیازی به روشن و خاموش شدنهای پیوسته نباشد.

از دست ندهید
چگونه یک چای ساز را به زمین بزنیم

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا