سایر مطالبکولر گازی

هشت بزرگترین کولر گازی اشتباهات احتمالاً می‌توانید به سادگی دور از

کولر گازی هوای بین قطعه و گرمابر مثل عایق حرارتی عمل میکند و نبود ترمال گریس موجب افزایش حرارت شدید، هنگ کردن و سوختن قطعه میشود. به منظور جلوگیری از این اتفاق، جدا کردن روغن از هوای فشرده ضروریست اما این امر به معنای جداسازی کامل و عدم وجود روغن در هوای فشرده نمیباشد. گاهی اوقات به منظور جذب عنصر تشکیل دهنده معینی از گاز یا حفاظت کردن کمپرسور در مقابل فرسودگی و خوردگی در مواقعی که گازهای تهاجمی تحت فشار قرار میگیرند، میتوان از مایعات دیگری نیز استفاده کرد. جداساز بخار-مایع (انگلیسی: Vapor-liquid separator) یک دستگاه مورد استفاده در برنامههای مختلف صنعتی است که برای جداسازی مخلوطهای بخار از مایع مورد استفاده قرار میگیرد. بوران (به روسی: Буран) نوعی از وضعیت هوایی است که در آن وضوح دید به علت برف شدید، به شدت کاهش پیدا میکند. بدین ترتیب، تراکم در تقابل با فشار کاملاً مخالف صورت میگیرد و به همین دلیل بازدهی کمپرسور کاهش مییابد و سر و صدای زیادی تولید میشود.

به سرعت از گرمای محیط میکاهد و در واقع تهویه مطبوع را حاصل میکند، زیرا هم رطوبت، هم دما را کاهش میدهد و هم با داشتن فیلتر ذرات معلق در هوا را با فیلتر خود از هوای اتاق جدا میکند. کمپرسور نوعی دستگاه مکانیکی است که گاز کم فشار را به داخل کشیده و آن را متراکم کرده و فشار آن را افزایش میدهد. با متراکم شدن گاز، دما و فشار آن افزایش مییابد. کمپرسورهای دارای واحدهای اینورتر جریان مستقیم شامل یک درایو فرکانس-متغیر هستند که میتواند سرعت راه اندازی و ادامه کار الکتروموتور کمپرسور را (یعنی ظرفیت سرمایش/گرمایش دستگاه) کنترل کنند به این شکل که کمپرسور آهسته راهاندازی شده و با نزدیک شدن به دمای تنظیمی سرعت آن کاهش پیدا کرده تا نیازی به روشن و خاموش شدنهای پیوسته نباشد. با رسیدن اتاق به دمای تنظیم شده، ترموستات کولر فرمان خاموش شدن موتور را به صورت ناگهانی صادر میکند.

از دست ندهید
بررسی قیچی باغبانی سی آی اس مدل اس۲۰؛ ارگونومیک و خوش‌دست

باید توجه داشت، در شرایطی که دستگاه باید پیوسته با حداکثر ظرفیت کار کند، و تعداد دفعات خاموش و روشن شدن کمپرسور چندان زیاد نیست، هر دو سیستم قدیمی و اینورتور با دور حداکثر کار میکنند و در عمل تفاوتی در میزان مصرف انرژی آنگونه که شرکتهای سازنده ادعا میکنند، ندارند. این کار نسبت به تبرید تراکمی انرژی بسیار کمتری مصرف میکند. روتورها و محفظه با دقت بسیار زیادی ساخته میشوند تا نشت روغن از قسمت تراکم به قسمت ورود هوا به حداقل برسد. با تبدیل فاز آب مایع به بخار آب، میتوان دمای هوای خشک را به شدت کاهش داد. با عبور این مایع پرفشار از شیر انبساط یا لوله مویین، فشار و دما به شدت افت کرده و تبدیل به یک مایع کم فشار دما پایین میشود. بسیاری از لپتاپهایی که دارای پردازنده قوی هستند ترمال گریس گرانقیمت و با کیفیت آنها پس از چند سال تبدیل به سنگ میشود در نتیجه اگر سرویس نشود در سیستمهایی که از کارت گرافیک مجتمع استفاده میکنند ممکن است مانیتور لپتاپ گاهی شروع به چشمک زدن به سیاهی بکند.

از آنجاییکه روتورها نه با یکدیگر و نه با محفظه تراکم کمپرسور تماس پیدا میکنند بنابراین در محفظه تراکم نیازی به روغن کاری نیست در نتیجه هوای فشرده شده کاملاً عاری از روغن است. دور روتر هم شکل، متقارن معمولی، که برخلاف جهت یکدیگر در محفظه دارای انتهای مسطح میچرخند، در محفظه استوانهای کار میکنند. دمندهها معمولاً به عنوان پمپهای خلاء و عوامل نیوماتیکی به کار گرفته میشوند. یکی از مهمترین ویژگیهای کمپرسورهای water-injected این است که روغن کمپرسور به هیچ وجه فشرده نمیشود. فرایند خنک کاری در این کمپرسور به صورت مستقیم است و به تماس بین مایع و هوا بستگی دارد، به این معنی است که افزایش درجه حرارت بر روی هوای تراکم یافته خیلی کم است. اگرچه در آن زمان خبری از موشک یا الکتریسیته نبود؛ ولی مهندسان ایرانی در ۲۴۰۰ سال قبل برای حفظ یخ در تابستان روشی را یافته بودند که در بخشهای کویری و گرم ایران بهخوبی وظیفه خود را که ذخیره یخ و حفظ و نگهداری موادغذایی بود انجام میداد؛ بنابراین برای ایرانیان با استفاده از نخستین انواع سیستم تبرید آن دوران خوردن دسرهای سنتی خنک در فصل گرما نه تنها عجیب نبود بلکه تفریح رایجی بود و این چنین تاریخچه سرمایش سر از کشورمان درمیآورد.

از دست ندهید
شیائومی Mi TV 4S مدل 65 اینچ

هوا در محفظههای مختلف کمپرسور حبس شده و حجم این محفظهها همزمان با چرخش کاهش مییابد. در سیستمهای قدیمی، موتور کمپرسور هنگام شروع به کار، به جریان الکتریکی بسیار بالایی نیاز دارد و سپس با رسیدن موتور به دور نامی این جریان اولیه به حدود یک سوم کاهش پیدا میکند. داخل یونیت خارجی دستگاه که کندانسینگ یونیت خوانده میشود یک کمپرسور گاز، یک کندانسور و یک فن خنککننده وجود دارد که عملکرد آن همانند یخچال و فریزر میباشد. پنل داخلی آنها در داخل قرار میگیرد باید توجه داشت که پنل داخلی را نمیتوان مانند کولر گازی پرتابل حمل و جابجا کرد و پنل خارجی باید در فضای بیرون نصب گردد. عمل تخلیه هنگامی صورت میگیرد که یکی از روتورها کانال را باز کند و بدین ترتیب هوای متراکم شده با نیروی زیادی به بیرون از محفظه تراکم فرستاده شود. کمپرسور، گاز کم فشار دما پایین را از اواپراتور مکش کرده و آن را متراکم میکند.

در نتیجه، این لوله خرطومی باید به پنجره یا منفذی که هوا را به بیرون انتقال میدهد وصل گردد. وقتی که سیال مولد فشار وارد محفظه میشود پیستون به طرف پایین رانده میشود، و تحت فشار بالایی سیال را به بیرون میراند. بهطور مثال اگر سازنده پمپ حرارتی بهطور پیشفرض گرمایش را برای سیستم تهویهای در نظر گرفته باشد، بخش جریانی شیر معکوسکننده وقتی شروع به کار میکند که مصرفکننده نیاز به سرمایش داشته باشد. دیافراگم بهطور مکانیکی یا هیدرولیکی به کار انداخته میشود. کولر گازی ایستاده بر خلاف کولر گازی پرتابل دو تکه است، به این معنی که دارای یک واحد خارجی و یک واحد داخلی است. کولر گازی گونهای دستگاه تهویه است که به کمک سیکل تبرید تراکمی، گرما را از اتاق گرفته و آن را در خارج اتاق دفع میکند. کولر گازی پرتابل یا قابل حمل، در ظرفیتهای پایین ساخته میشود و دارای حالت گرمایش نیز هست. از آنجائیکه این فرایند عاری از هر گونه تغییرات گشتاور بوده، تقریباً آرام و بدون لزرش است؛ بنابراین با کمپرسور پیستونی قابل مقایسهاست.

از دست ندهید
ما آرزو کنیم کشیدن توجه به چای ساز. شما هم چنین کردید.

این نوع کمپرسورها در گونههای ثابت و قابل حمل و یک مرحله ای یا چندمرحله ای موجود هستند. حلزونی متحرکت توسط میل لنگی به کار انداخته میشود که دارای کورس کوتاهی است و این مارپیچ بهطور گریز از مرکز در حول مرکز حلزونی ثابت حرکت میکند. خلاء به معنی فشار پایینتر نسبت به فشار اتمسفر است. وقتیکه مارپیچ متحرک برخلاف عقربههای ساعت حرکت میکند، هوا به داخل فرستاده میشود و در یکی از محفظههای هوا حبس و بهطور متغیری به سمت مرکز فشرده میشود. حلزونیها با اختلاف فاز ۱۸۰ درجه نصب میشود تا محفظه هوایی با حجمهای متغیری را تشکیل دهند. طی همین مدت، اکثر قطعات وارداتی آبگرمکن با قطعات ساخت داخلی جایگزین شدند و شرکت به صادرات قطعات ایرانی آبکرمکن به کشورهای اروپایی (آلمان، انگلستان و ایتالیا) پرداخت و سپس در دهه ۱۳۸۰ صادرات آبگرمکنهای ساخت ایران به کشورهای اروپایی را آغاز کرد و در ادامه به تولید و عرضهٔ محصولات جدیدی چون شوفاژ دیواری گازی و مایکروفر پرداخت.

کولر گازی استفاده از کولرهای گازی به عنوان جایگزین کولرهای آبی میتواند مانع ورود آلودگی از محیط خارج به داخل ساختمان شود و علاوه بر این هوای داخل نیز مورد تصفیه قرار میگیرد. وقتی که محفظه تراکم در تماس با مجرای خروجی قرار میگیرد، هوای فشرده از قسمت تراکم رهائی مییابد. کولرهای آبی با بهرهگیری از مقدار آنتالپی بالای تبخیر آب کار میکنند. کار انجام شده توسط پمپ حرارتی. به عنوان مثال ضریب عملکرد یک پمپ حرارتی عبارت است از نسبت مقدار گرمای گرفته شده از اتاق به کار مصرفی (کمپرسور). دوره تراکم به ازاء هر ۵/۲ دور چرخش در حال اجراء است که در این دوره، جریان هوا ثابت و بدون ضربهاست. اصول کلی کمپرسور جابجایی چرخشی با پیستون مار پیچی شکل (Screw compressors)، در سالهای دههٔ ۱۹۳۰ توسعه یافت، و این زمانی بود که یک کمپرسور چرخشی با ظرفیت بالا و جریانی ثابت در شرایط متفاوت، مورد نیاز بود. واحد هواساز کمپرسور از یک حلزونی ثابت در قسمت محفظه و یک موتور که به صورت گریز از مرکز راهاندازی میشود و همچنین یک مارپیچ متحرک، تشکیل شدهاست.

از دست ندهید
میوه خشک کن: دوباره به مبانی

یک دمنده (Blower)، به این علت که بدون تراکمسازی درونی کار میکند، کمپرسور جابجایی نیست. اصول کار کمپرسور پرهای (Vane compressor) همانند بسیاری از موتورهای هوای فشرده دیگر است. در سالهای اخیر استفاده از گالیم و ژرمانیم به جای سیلیکون شایع شده است. روتور این کمپرسور دارای پرههای ثابتی است که به صورت خارج از مرکز در یک محفظه قرار گرفته که بخشی ازآن با مایعی پر میشود. نقش این مایع خنک کاری و روغن کاری کمپرسور و کاهش نشت برگشتی به قسمت ورودی هوا است. این کمپرسورها از نوع رفت و برگشتی با طراحی خاص بوده که از مواد پیشرفته از قبیل فولادهای نیکل-کروم-مولیبدن ذوب شده در خلاء و کاربید تنگستن تَفجوشی شده (ساخت یک ماده جامد به کمک حرارت از پودر آن بدون مایع سازی پودر) برای ساخت قطعات آن استفاده میشود. کندانسینگ یونیت یک کولر گازی دو تکه (اسپلیت). کولرهای ایستاده در دو نوع سه فاز و تک فاز (معمولی و اینورتر) تولید میشوند. کولرهای گازی ایستاده معمولاً در ظرفیتهای ۴۸ هزار BTU به بالا تولید میشوند، به همین علت در سالنهای وسیع و بسیار بزرگ مناسب میباشد و استفاده میگردد.

خنک کاری رایانه (به انگلیسی: Computer cooling) برای از بین بردن گرمای زایدی که توسط سختافزار رایانه ایجاد میشود همچنین برای نگه داشت دمای قطعات در دامنه مناسب و محدود، از دانش خنک کاری بهره میجوییم. کمپرسورهای باد معمولی که صدای تولید شده آنها بسیار زیاد است و برای استفاده در محیطهای خانگی مناسب نیستند. ویکینبشته حاوی متنی از ویرایش یازدهم دانشنامه بریتانیکا «Evans, Oliver» است. بایگانیشده از اصلی در ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۶. کمپرسورهای محوری بهطور کلی از کمپرسورهای گریز از مرکز کوچکتر هستند و بهطور معمول سرعت آنها ٪ ۲۵ بالاتر است و این کمپرسورها برای میزان جریان حجمی بالا در فشار نسبتاً متوسط مورد استفاده قرار میگیرند. ضریب عملکرد چیلرهای تراکمی بین ۲ تا ۶٫۱ است. در بین انواع چیلر تراکمی نیز نوع آب خنک راندمان بالاتری نسبت به نوع هوا خنک دارد. به بیانی ساده، واحدی مسکونی با مساحت ۱۵۰ تا ۱۷۰ متر با کولری به ظرفیت ۷۰۰۰ فوت مکعب در دقیقه، تقریباً ۸۰۰ لیتر آب را در طی شبانهروز تبخیر میکند. در سال ۱۳۳۲، محمود خلیلی با دریافت امتیاز توزیع و عرضه گاز مایع از شرکت نفت ایران و انگلیس شرکت بوتان را تأسیس کرد. برای راهاندازی بخش جریانی نیاز به دریافت ولتاژ ۲۴ ولتی از منبع جریان متناوب است که این ولتاژی متداول در تکنولوژی اچویایسی بهشمار میرود.

از دست ندهید
بررسی ماگ چینی زرین ایران مدل فلامینگو؛‌ طراحی زیبا و کیفیت مناسب

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا